Dowiedz się więcej o wartościowych suplementach, produktach i najnowszych badaniach w świecie etycznych witamin

5 substancji dla zdrowego mózgu

Czy wiesz, że prawidłowe odżywianie jest kluczowe dla zdrowia Twojego mózgu? Wpływa na nie w sposób, który trudno sobie nawet wyobrazić. Przez długi czas rola odżywienia była pomijana w rozmowach o zdrowiu psychicznym i pracy mózgu. Teraz to się zmienia. Wiemy już, jak ważne są niektóre produkty i substancje dla zdrowia mózgu.

Prawidłowo działający mózg to mniej dotkliwy stres, lepsze samopoczucie, koncentracja i pamięć zarówno w młodym wieku, jak i później. Proste zmiany w jadłospisie mogą mieć zaskakująco pozytywne skutki. Poniżej omówimy kilka substancji kluczowych dla zdrowego mózgu:

Witaminy z grupy B – Te rozpuszczalne w wodzie substancje są ważne dla zdrowia mózgu. Po pierwsze, biorą udział w produkcji energii, a mózg potrzebuje jej sporo do prawidłowego funkcjonowania. Po drugie, witamina B12, B6 i kwas foliowy biorą udział w metabolizowaniu substancji zwanej homocysteiną. To ona odpowiada za pogarszający się z czasem stan mózgu. Niektóre witaminy z tej grupy są też potrzebne do produkcji neuroprzekaźników, które przesyłają sygnały i komendy z mózgu do ciała.

Jod – Można go znaleźć w rybach i owocach morza. Istnieje ścisły związek pomiędzy rozwojem funkcji poznawczych i IQ u dzieci, a poziomem jodu w ich organizmie. Odgrywa ważną rolę dla zdrowia tarczycy, jak również we wzroście i rozwoju mózgu. Niski poziom lub niedobór jodu w ciąży łączy się z obniżonym IQ i rozwojem umysłowym u dziecka.

Fosfatydyloseryna – to rodzaj kwasu tłuszczowego, pełniący bardzo ważną funkcję, jeśli chodzi o aktywność neuroprzekaźników, takich jak acetylocholina, serotonina i dopamina. Możliwe, że to ona odpowiada za rozwój mózgu, co tłumaczy, dlaczego jest tak ważna, by przeciwdziałać utracie pamięci z wiekiem. Naukowcy od dawna przyglądają się działaniu fosfatydyloseryny na mózg. Liczne badania kliniczne udowodniły, jak korzystne dawki 200-300 mg dziennie mogą być dla mózgu,  szczególnie w obszarach, które pogarszają się z wiekiem, jak pamięć, nauka czy koncentracja. Fosfatydyloseryny można używać bezpiecznie w dłuższej perspektywie, bo występuje naturalnie w pożywieniu i jest odpowiednio przebadana.

Cholina – Jest jej dużo w jajach, drobiu i produktach mlecznych. Cholina jest źródłem grup metylowych, które są niezbędne do wielu etapów metabolizmu. Jest wykorzystywana w ciele do syntezy dwóch ważnych fosfolipidów obecnych w ścianach komórkowych, a także dla zdrowia i konstrukcji mózgu. Udowodniono, że cholina jest niezbędna dla prawidłowych funkcji poznawczych, ponieważ jest prekursorem neuroprzekaźników acetylocholiny, niezbędnych dla transmisji nerwowej i funkcjonowania mózgu. Z badań na dużych populacjach wynika, że tam, gdzie stale spożywa się dużo choliny wraz z dietą, funkcje poznawcze w społeczeństwie są lepsze.

Omega-3 – Kwasy tłuszczowe Omega-3 można znaleźć w oleju rybnym i algach morskich. Uważa się je za kluczowe dla zdrowia psychicznego: bez nich nie bylibyśmy ludźmi! Zdaniem cenionych biologów nie udałoby się nam wykształcić w drodze ewolucji tak dużych mózgów, jakie posiadamy, gdyby nie odpowiednie zaopatrzenie w kwasy Omega-3 w diecie. Niestety we współczesnej diecie jest ich mało. Szacuje się, że średnie spożycie kwasu Omega-3 w postaci kwasów EPA i DHA wynosi ok. 250 mg dziennie. Tylko 1 na 4 osoby w ogóle sięga po olej rybny. Tymczasem zalecane dzienne spożycie wynosi 450 mg kwasów EPA i DHA dziennie.

Niskie spożycie Omega-3 ma znaczenie przy rozwijaniu się wielu problemów zdrowia psychicznego, ponieważ kwasy te odpowiadają za znaczną część frakcji lipidowych ludzkiego mózgu. Biorą też udział w wielu procesach neurologicznych.

O autorce: Aimee Benbow, magister dietetyki, szefowa działu technicznego w Viridian Nutrition.

Spodobał Ci się tekt poleć go znajomym:

Produkty które mogą Cię zainteresować

VeganOmega 3 EPA i DHA

Vegan Omega 3 EPA i DHA to suplement diety zawierający w swoim składzie olej z...

127,00 zł