Dowiedz się więcej o wartościowych suplementach, produktach i najnowszych badaniach w świecie etycznych witamin

Czy cukier to toksyczna używka?

Choć kubek herbaty z miodem to nic groźnego, inaczej jest, gdy od rana do wieczora sięgamy po produkty nasączone cukrem. Nauka potwierdza obecnie, że cukier w wysokich dawkach ma działanie toksyczne.

Toksyczne, czyli niekorzystne na metabolizm i zwiększające ryzyko chorób. Istnieją dowody na to, że może mieć on bezpośredni negatywny wpływ na zdrowie. Zapoznajmy się z badaniami które porównały stan zdrowia osoby, która prawie wcale nie je cukru, z kimś, kto spożywa przeciętną ilość cukru rafinowanego wraz z dietą.

Grupa badaczy z Uniwersytetu Kalifornijskiego przeprowadziła eksperyment pt. „Co się dzieje po spożyciu cukru” [1]. Podczas eksperymentu który trwał 2 tygodnie odkryli, że średnie dawki cukru spożywanego znacznie powiększają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego mierzone poprzez markery we krwi młodych ludzi. Zauważmy, że większość ludzi spożywa każdego dnia, przez większą część życia, tyle samo cukru, co osoby poddane dwutygodniowemu eksperymentowi.

Wiemy, że od cukru psują się zęby, ale czy może on niszczyć organy takie, jak wątroba, mózg lub serce?

Na nieszczęście istnieje sporo bardzo popularnych słodzonych napojów, które można nazwać cukrem w płynie. Przeprowadzono badanie, z którego wynikało, że mają one poważny związek z pojawianiem się chorób serca, otyłości i cukrzycy typu drugiego.
W większości przypadków ryzyko to rośnie tak samo, jak w przypadku palenia papierosów lub unikania aktywności fizycznej.

Co gorsza pojawiają się nowe dowody na to, że kolejne choroby mogą być wywołane miedzy innymi piciem słodkich napojów: wśród nich podagra, artretyzm, choroby autoimmunologiczne, otłuszczenie wątroby, depresja i demencja.

Wynika z tego, że cukier niszczy ciało, powodując rozpad organów i tkanek, a w efekcie powstanie chorób zagrażających życiu.

Korzyści z odstawienia cukru

Choć przeprowadzanie detoksu od cukru czy jego ograniczanie w diecie jest od dawna popularne, to dopiero niedawno pojawiły się dowody potwierdzające korzyści zdrowotne z tego wynikające.
Okazuje się, że odstawienie cukru może znacząco zmienić stan zdrowia. Przekonała się o tym grupa dwudziestu badanych, którzy na dwa tygodnie wykluczyli z diety cukier dodany i sztuczne słodziki żeby sprawdzić, czy ich apetyt na słodycze w tym czasie zmaleje. [2]

Po wykluczeniu cukru dla 95 % osób słodycze i napoje gazowane były słodsze niż wcześniej lub zbyt słodkie, 75 % z nich zaczęło odczuwać słodki smak w produktach, w których wcześniej tego nie zauważali a 95 % zadeklarowało, że od tej pory będą używać mniej cukru lub zupełnie go wykluczą.
Odstawienie cukru nie trwa długo. 86,6 % z badanych już po sześciu dniach od odstawienia przestało mieć zachcianki na słodkie produkty. Ich zdrowie poprawiło się równie szybko i radykalnie.

Inne badanie nad wpływem cukru na organizm przeprowadził w 2016 roku dr. Robert Lustig, profesor pediatrii z oddziału endokrynologicznego na Uniwersytecie Kalifornijskim i autor książki „“Fat Chance, The Hidden Truth About Sugar,”[3] Razem z zespołem udowodnił, że gdy nastolatki ograniczają cukier, przy jednoczesnym zachowaniu stałej ilości kalorii w diecie, obniża się poziom cukru w ich krwi a także cholesterol, ciśnienie, poziom insuliny i poziom tłuszczu. I to już po dziewięciu dniach!

Gorzka prawda

Na początku, gdy na rynku pojawił się biały, rafinowany cukier w proszku, traktowano go z nieufnością. Za bardzo przypominał z wyglądu narkotyk, by traktować go jako pożywienie.

Ponad sto lat później cukier rozgościł się w naszych kuchniach, zajął miejsce tytoniu, z podobnymi efektami zdrowotnymi i kontrowersjami wokół jego regulacji. Stało się jasne, że duże dawki są toksyczne, a ograniczenie spożycia powinno być priorytetem dla większości z nas.

Niestety współczesna dieta jest przetworzona i przesiąknięta cukrem (dosłownie i w przenośni).

 
Źródła:
[1] Stanhope KL, Medici V, Bremer AA, Lee V, Lam HD, Nunez MV, Chen GX, Keim NL, Havel PJ. A dose-response study of consuming high-fructose corn syrup-sweetened beverages on lipid/lipoprotein risk factors for cardiovascular disease in young adults. Am J Clin Nutr. 2015 Jun;101(6):1144-54.
[2]Bartolotto C. Does Consuming Sugar and Artificial Sweeteners Change Taste Preferences? Perm J. 2015 Summer;19(3):81-4.
[3]Lustig RH, Mulligan K, Noworolski SM, Tai VW, Wen MJ, Erkin-Cakmak A,Gugliucci A, Schwarz JM. Isocaloric fructose restriction and metabolicimprovement in children with obesity and metabolic syndrome.
Obesity (Silver Spring). 2016 Feb;24(2):453-60.
Spodobał Ci się tekt poleć go znajomym:

Produkty które mogą Cię zainteresować

7 day Sugar Detox Kit

Odkryj na nowo swoje kubki smakowe i porzuć uzależnienie od cukru! Program "Uwolnij...

39,70 zł

Chrom&Cynamon Kompleks

Chrom&Cynamon Kompleks to wysokiej jakości suplement diety uzupełniający dietę w...

139,00 zł