Dowiedz się więcej o wartościowych suplementach, produktach i najnowszych badaniach w świecie etycznych witamin

Jak doładować baterie? 6 super sposobów

Każdemu od czasu do czasu może zdarzyć się, że opadnie z sił. Nie powinno jednak być tak, że przemęczenie to codzienność, która wpływa na produktywność, nastrój i ogólne zdrowie. Poniższe rady pomogą zwiększyć poziom energii – naturalnie.

Skąd spadek energii?

Za wyczerpaniem może stać wiele różnych przyczyn, takich jak styl życia czy nawyki żywieniowe. Zamiast co godzinę dolewać sobie kawy, wypróbuj te sposoby na naturalne zwiększenie poziomu energii i czuj się na siłach przez cały dzień!


Sposób pierwszy: Mniej cukru, więcej pełnych zbóż

Dieta ma kolosalne znaczenie dla produkcji energii. Pożywienie jest zamieniane w glukozę, która jest głównym „paliwem” napędzającym Twoje ciało. Każdy produkt ma jednak inny wpływ na zmianę poziomu glukozy we krwi.

Aby cukier we krwi był utrzymany na zdrowym poziomie, dostarczaj sobie potrzebnych składników odżywczych za pomocą odpowiedniej, zbilansowanej diety, bogatej w kolorowe warzywa i owoce, pełne zboża i zdrowe tłuszcze. Odwrotne działanie mają rafinowane węglowodany i cukry, powodujące znaczne wahania poziomu cukru we krwi, co prowadzi do ciągłych spadków energii. Gdy poziom glukozy spada, pojawiają się zachcianki na słodycze.

Sposób drugi: Rozruszaj się

Nieważne, czy pójdziesz na krótki spacer w przerwie obiadowej, czy zapiszesz się na intensywne zajęcia na siłowni – zwiększenie aktywności fizycznej w obu przypadkach pozytywnie wpłynie na poziom energii.

Przebywanie przez dłuższy czas w pozycji siedzącej może wiązać się ze zmęczeniem i pogorszonymi funkcjami poznawczymi [1] Według badań przeprowadzonych w Australii, przełamanie monotonii krótkim spacerem może przyczynić się do zmniejszenia poczucia zmęczenia. To o wiele skuteczniejszy sposób na dodanie sobie energii, niż przyjmowanie kofeiny, która stymuluje centralny układ nerwowy, więc nieuchronnie prowadzi do jeszcze większego zmęczenia.

Ćwiczenia fizyczne mogą też pobudzić wydzielanie endorfin, które poprawiają nastrój i koncentrację. Dodatkowo ruch przyczynia się też do lepszej jakości snu [2], a to ważne, bo niewyspanie i zmęczenie idą w parze.

Sposób trzeci: Zadbaj o witaminy

Odpowiednie dawki większości składników odżywczych da się dostarczyć wraz z pożywieniem. Pojedyncze jednostki mogą mieć jednak problem z zaspokojeniem swojego indywidualnego zapotrzebowania na pewne określone mikroelementy.

W metabolizmie energetycznym biorą udział takie witaminy i minerały, jak te z grupy B, magnez, żelazo, jod i witamina C. Przeciągające się niedobory tych składników mogą negatywnie wpływać na produkcję energii, prowadząc do zmęczenia i rozdrażnienia.

W zmęczeniu i przypadłościach, które objawiają się zmęczeniem, pomocna może być też D-Ryboza. To sacharyd, wykorzystywany przez organizm na poziomie komórkowym do produkcji energii,  a szczególnie do ponownego wykorzystywania energii komórkowej, przez co jest jej po prostu więcej. Ryboza dobrze komponuje się z magnezem, kwasem jabłkowym i Acetyl-L-Karnityną, które wspierają produkcję energii w komórkach. Suplementacja tymi składnikami może zwiększyć poziom energii i zmniejszyć odczucie zmęczenia.

Sposób czwarty: Odpoczynek i regeneracja

Odpoczynek po długim, wyczerpującym dniu pomoże uzupełnić zapasy energii przed kolejnym dniem. Jak pomóc ciału w regeneracji? Zapewniając sobie 7-8 godzin dobrego snu dziennie. Ustal, że sypialnia to „strefa wolna od komputera (i telefonu)”, aby móc się porządnie zregenerować.

Poza snem również medytacja i praktyki mindfullness mogą mieć pozytywny efekt, jak np. zwiększenie mocy umysłowych czy redukcja stresu i napięcia.

Sposób piąty: Zwalcz stres

Stres to jeden z czynników, które najsilniej przyczyniają się do chronicznego przemęczenia i zdenerwowania. Zmartwienia, naciski i ciągła odpowiedzialność mogą fizycznie i psychicznie wykańczać. Istnieje wiele metod na to, by lepiej radzić sobie ze stresem. Warto znaleźć taką, która sprawdza się w Twoim przypadku.

Aby zminimalizować stres, można głęboko oddychać, uprawiać umiarkowaną aktywność fizyczną lub codziennie medytować. Również kontakty towarzyskie mogą się silnie przyczynić do zdrowia emocjonalnego, a tym samym zmniejszyć poziom stresu. Badania nad zachowaniami ludzkimi udowadniają, że przebywanie na świeżym powietrzu wśród natury może pozytywnie wpłynąć na funkcje kognitywne i emocje. [3]

Inną metodą na to, by zapobiec sytuacjom stresowym i regulować poziom napięć, jest planowanie. Zamiast czekać, aż obowiązki i terminy zaczną się piętrzyć, lepiej racjonalnie zorganizować listę zadań, dając sobie na nie odpowiednią ilość czasu. To nie tylko przyczynia się do redukcji stresu, ale także do oszczędności czasu i zwiększenia produktywności.


Sposób szósty: Odwiedź sklep ze zdrową żywnością

W sklepach ze zdrową żywnością znajdziesz między innymi produkty organiczne, surowe, wolne od szkodliwych dodatków, przystosowane do konkretnych potrzeb żywieniowych, ale też  suplementy. Przyjazna i kompetentna obsługa często jest w stanie podpowiedzieć, jakie odżywianie i zmiany w stylu życia sprawdzą się w przypadku konkretnych potrzeb.




Informacje zawarte w tym artykule nie mają na celu leczyć, diagnozować ani zastępować porady lekarskiej. Jeśli jesteś chory lub przyjmujesz lekarstwa, skonsultuj się najpierw z lekarzem. Suplementy diety nie powinny być stosowane zamiast różnorodnej i zrównoważonej diety.

Spodobał Ci się tekt poleć go znajomym:

Produkty które mogą Cię zainteresować