Dowiedz się więcej o wartościowych suplementach, produktach i najnowszych badaniach w świecie etycznych witamin

Koenzym B kompleks - podnieś poziom energii

Już od ponad stu lat wiadomo, że nie istnieją dwie identyczne osoby. Każdy posiada inne odciski palców, a w dzisiejszych czasach możemy zajrzeć nawet na mikropoziom naszych genów i zaobserwować różnice między nami.

Badania poświęcone genom ujawniły wiele słabych stron i nieprawidłowości w genach, które  wywierają negatywny wpływ na nasze zdrowie.

W tym artykule odkrywamy mało znany wariant genetyczny, który sprawia, że  8% populacji ma trudności w przetworzeniu i przyswojeniu wielu ważnych witamin.

Składniki odżywcze w metabolizmie

Często nasza wiedza o procesach, które zachodzą w naszym organizmie z każdym uderzeniem  serca bez udziału naszej świadomości, jest bardzo nikła. Jednak zrozumienie podstawowych zasad działania naszego organizmu oraz roli, jaką odgrywa odżywianie w wydajnym  funkcjonowaniu może przynieść nam wiele korzyści.

Procesy zachodzące w naszym organizmie nazywa się szlakami metabolicznymi lub metabolizmem, zaś enzymy są katalizatorami wszystkich procesów w ciele. A zatem metabolizm jest napędzany przez reakcje enzymatyczne, których efektem jest wytwarzanie energii, produkcja hormonów, detoksykacja wątroby, itp.

Enzymy to cząsteczki białka, które inicjują proces przetwarzania związków często w  obszarze komórki, zaś koenzymy to składniki odżywcze, które dają turbo-napęd reakcjom enzymatycznym. W skrócie, enzymy przyśpieszają procesy zachodzące w naszym organizmie za pomocą koenzymów. Dlatego właśnie składniki odżywcze, to jest witaminy i minerały, są tak istotne dla zdrowia.

Wiele wczesnych badań biochemicznych zostało poświęconych poznawaniu biologicznych funkcji ważnych składników odżywczych. Wysunięto wówczas hipotezę, że witaminy muszą być przetworzone lub „metabolizowane” w inny związek na dalszym odcinku szlaku metabolicznego, aby mogły spełniać swoje funkcje lub też być aktywne. Zazwyczaj ten etap metabolizmu zachodzi w wątrobie, jednak u osób zmagających się z problemami z wątrobą lub mięśniobólami te procesy mogą być utrudnione i zachodzić bardzo wolno.

Jak rozwiązać problem nieprawidłowego metabolizmu składników odżywczych ?

Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, mają podobną choć nie identyczną budowę cząsteczkową oraz są koenzymami proliferacyjnymi. Tabela 1 przedstawia podsumowanie procesów biologicznych, w których uczestniczą witaminy z grupy B. U osób zdrowych witaminy B2 i B6 przechodzą fosforylację  w wątrobie, aby przetransformować się w formę aktywną, która pełni rolę koenzymu.

Oprócz tego, witamina B12 jest aktywna zarówno jako adenozylokobalamina jak i metylokobalamina. Każda z tych form posiada unikalne właściwości oraz pełni specyficzne funkcje koenzymu. Niedobór koenzymów prowadzi do poczucia zmęczenia, zaburzenia równowagi hormonalnej, zamglenia umysłowego, a także zaburzeń związanych z niedoborem witamin takich jak pelagra, beriberi oraz niedokrwistość złośliwa.


Tabela 1: Witaminy z grupy B i ich rola w procesach biologicznych

Tiamina, B1

 Prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prawidłowe funkcje psychologiczne oraz prawidłowa praca serca.

Ryboflawina, B2

 Prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prawidłowa liczba czerwonych krwinek oraz redukcja zmęczenia.

Niacyna, B3

 Prawidłowe funkcje psychologiczne, prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz redukcja zmęczenia.

Kwas pantotenowy B5

 Prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe funkcje psychiczne oraz redukcja zmęczenia.

Pirydoksyna, B6

 Prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prawidłowy metabolizm homocysteiny, redukcja zmęczenia oraz regulacja gospodarki   hormonalnej.

Kobalamina, B12

 Prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowy metabolizm homocysteiny, redukcja zmęczenia; odgrywa rolę w procesie podziału komórkowego.

Biotyna, B7

 Prawidłowy metabolizm energetyczny, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prawidłowy metabolizm makroskładników odżywczych oraz prawidłowe funkcje psychologiczne.

Kwas foliowy, B9

 Prawidłowy poziom kwasu foliowego u matki, zmniejszenie ryzyka wystąpienia wad cewy nerwowej.

Cholina

 Prawidłowy metabolizm homocysteiny, prawidłowy metabolizm lipidowy oraz utrzymanie czynności wątroby.

 

Czynniki genetyczne

Dzięki najnowszym postępom w  badaniach genetycznych informacje zawarte w DNA mogą być z łatwością ocenione przez każdego, nie tylko specjalistów z dziedziny medycyny. Ustalanie profilu DNA stanowi nie tylko osobisty podpis DNA, ale również ujawnia potencjalne błędy genetyczne zwane inaczej polimorfizmami. 

Polimorfizm zostaje oficjalnie uznany, kiedy występuje u ponad 1% populacji. Na szczególną uwagę zasługuje jeden gen - reduktaza metylenotetrahydrofolianowa (MTHFR), który został uznany oraz szeroko przebadany ze względu na swój potencjalny wpływ na ludzkie zdrowie. Mimo że do tego genu przypisanych jest ponad 40 genetycznych błędów, badaczy szczególnie interesują dwa z nich.

Gen  MTHFR oddziałuje na enzym MTHFR, który potrzebuje witaminy B12 (metylokobalamina) oraz kwasu foliowego (metylotetrahydrofolian) jako koenzymów. Znajduje się on na szlaku zwanym cyklem metylacyjnym. Enzym MTHFR pełni rolę bramkarza dla szlaku metylacji, a zatem u osób z polimorfizmem genu MTHFR występuje obniżona czynność odpowiadającej reakcji enzymatycznej.

Te szacowania dotyczą 8-20% populacji UK. Dla tych osób korzystna może być bezpośrednia suplementacja koenzymów w czynnej formie – metylokobaliaminy (B12) oraz 5-metylotetrahydrofolianu,a wartościowy jest również fosforan pirydoksalu i fosforan-5-ryboflawiny.


Podniesienie poziomu energii

Jedną z najczęstszych dolegliwości zdrowotnych 21 wieku jest brak energii oraz apatia i stan letargu. Żywność bogata w składniki odżywcze nie tylko dodaje energii, lecz również dostarcza składniki-koenzymy (witaminy i minerały) niezbędne to katalizowania procesu wytwarzania energii.

Mitochondria są  ośrodkiem wytwarzania energii i często nazywa się je „elektrownią człowieka”. Są obecne w każdej komórce ludzkiego ciała.

Dwa naturalne związki zwiększające ilość wytwarzanej energii to koenzym Q10 oraz NADH.

Koenzym Q10 (CoQ10) jest naturalnie wytwarzany przez organizm, aby zwiększyć wytwarzanie energii, jednak synteza tego ważnego składnika odżywczego może pogarszać się z wiekiem, przez zażywanie leków oraz poprzez stres. Koenzym Q10 działa w mitochondrium jako koenzym i jest katalizatorem procesu wytwarzania energii.

Co więcej, koenzym Q10 jest silnym antyoksydantem zapewne dzięki zdolności hamowania wolnych rodników, agresywnych cząsteczek powstających w procesie wytwarzania energii,  a zatem chroni zdrowie na poziomie komórek i tkanek.

Dinukleotyd nikotynoamidoadeninowy to dynamiczny związek produkowany z witaminy B3 znany jako NADH, który jest transformowany w NAD+  w celu wytwarzania energii. Zdrowy organizm produkuje NADH z tryptofanu i witaminy B3 dostarczanych z dietą. Jednak skuteczność tej transformacji u osób przemęczonych oraz ze stanami bólowymi mięśni jest wątpliwa.


Bądź „aktywny” ?

Większość zdrowych ludzi wytwarza wystarczającą ilość składników odżywczych z pożywienia oraz suplementów diety, aby skutecznie przetransformować je w aktywną formę koenzymu. Jednak u osób z chorobami wątroby lub błędem genetycznym zdiagnozowanym w badaniu DNA będzie to trudne. Witaminy z grupy B suplementowane w formie fosforylowej oraz metylowej mogą ułatwić takim osobom przyswajanie składników odżywczych.

Co więcej, dla osób przemęczonych oraz doświadczających bóli mięśniowych niezmiernie korzystna będzie suplementacja formami aktywnymi.


Autor: Jenny Hall jest Dietetykiem oraz Doradcą Technicznym w Viridian Nnutrition. Posiada tytuł licencjata nauk ścisłych z wyróżnieniem w dziedzinie Nauki o Żywieniu.


Informacje zawarte w tym artykule nie są przeznaczone do przeprowadzenia leczenia, stawiania diagnozy lub stosowania zamiast porady lekarskiej. Należy skonsultować się z lekarzem medycyny w przypadku istniejących chorób lub przyjmowania leków. Suplementy nie powinny być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety.

Spodobał Ci się tekt poleć go znajomym:

Produkty które mogą Cię zainteresować