Dowiedz się więcej o wartościowych suplementach, produktach i najnowszych badaniach w świecie etycznych witamin

Odżywianie i styl życia a funkcje kognitywne

Znajdujemy się w samym środku naukowej rewolucji, która łączy lepsze odżywianie z poprawą zdrowia mózgu. Mimo że takie terminy jak mood food (jedzenie poprawiające nastój) i brain food (jedzenie odżywiające mózg) są stosowane już od dawna, badania poświęcone odżywianiu dopiero niedawno zaczęły odkrywać, co to naprawdę znaczy.

W wielu badaniach z całego świata zaobserwowano zależność między tym, co ludzie jedzą a  zdrowiem psychicznym. Ten sam wzorzec wydaje się być prawdziwy niezależnie od pochodzenia, kultury czy kraju. Diety bogatsze w owoce i warzywa z mniejszą ilością żywności przetworzonej wiążą się ze znacznie lepszym zdrowiem psychicznym.

 

Diety bogate w tłuszcze, cukry rafinowane, dodatki  oraz żywność ubogą w składniki odżywcze negatywnie wpływają na zachowanie i naukę u dzieci. Depresja i niepokój występują częściej u ludzi, którzy spożywają mało warzyw i owoców a więcej żywności przetworzonej. To co jesz teraz, może pokazać, czy w przyszłości wystąpią u Ciebie takie dolegliwości. U osób, których dieta opiera się na roślinach i żywności minimalnie przetworzonej, obniżanie się  funkcji kognitywnych wraz z wiekiem następuje bardzo wolno, a ryzyko wystąpienia demencji lub choroby Alzheimera jest obniżone.


Dlaczego odżywianie ma taki ogromny wpływ? Ponieważ do wielu ważnych procesów zachodzących w mózgu, w tym wytwarzania energii, neurotransmisji oraz wzrostu i naprawy nerwów, niezbędne są składniki odżywcze, które są ważnymi cegiełkami i kofaktorami metabolizmu mózgu. Po prostu mózg  i zdrowie mentalne zależą od optymalnego żywienia.

 

Zdrowe odżywianie dla lepszego zdrowia mentalnego jest znacznie łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać. Kilka podstawowych wskazówek i odrobina motywacji pozwoli Ci uporządkować szafki w kuchni i cieszyć się nowym, zdrowym sposobem odżywiania.



1. Jedz na zielono

Regularne spożywanie zielonych liściastych warzyw zapewnia dużą ilość mikroskładników odżywczych, ponieważ rośliny te są najbogatszym pokarmem, jaki możemy zjeść. Staraj się zjadać je przynajmniej raz dziennie.

2. Jagody, borówki

Energetyczny kolor świeżych jagód i borówek wskazuje na  wysoki poziom fitoskładników odżywczych, szczególnie tych korzystnych dla naszego mózgu. Staraj się zjadać około 150 gram przynajmniej trzy razy w tygodniu.

3. Więcej ryb, mniej czerwonego mięsa

Ryby mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie mentalne, zaś duże ilości czerwonego mięsa działają odwrotnie. Staraj się jeść ryby (gotowane na parze lub pieczone) przynajmniej twa razy w tygodniu, a czerwone mięso nie więcej niż trzy razy w tygodniu.

4. Orzechy

Migdały, orzechy włoskie i pistacje (surowe, niesolone) poprawiają stan zdrowia serca, co wzmacnia zdrowie mózgu. Są też świetną przekąską oraz dodatkiem do sałatek. Staraj się zjadać małą garść każdego dnia.

5. Unikaj „Zbożowej Głowy”

Neurolog dr David Perlmutter w swojej książce „Grain Brain” („Zbożowa głowa”) pokazuje zaskakujące działanie pszenicy, węglowodanów i cukru na mózg człowieka. Unikaj rafinowanych zbóż, dodatków cukru i słodyczy – od tego zależy zdrowie twojego mózgu.


Prawidłowe odżywianie dla zdrowia mentalnego jest znacznie prostsze niż mogłoby się wydawać. Kilka podstawowych wskazówek i odrobina motywacji pomoże Ci uporządkować szafki w kuchni i cieszyć się nowym ultra-zdrowym sposobem odżywiania się.



Autor: Aimée Benbow ukończyła studia licencjackie z wyróżnieniem z zakresu Odżywiania. Jest Dyrektorem Technical Services w Viridian Nutrition.

 Informacje zawarte w tym blogu nie są przekazane w celu leczenia, diagnozowania lub zastąpienia porady lekarskiej. W przypadku już istniejącej choroby lub przyjmowania leków wydawanych na receptę należy skonsultować się z lekarzem. Suplementy diety nie powinny być stosowane jako substytut zróżnicowanej i zbalansowanej diety.

Spodobał Ci się tekt poleć go znajomym:

Produkty które mogą Cię zainteresować

Antyoksydanty

Antyoksydanty to formuła synergicznie działąjących składników takich jak:witamina C,...

69,00 zł

VeganOmega 3 EPA i DHA

Vegan Omega 3 EPA i DHA to suplement diety zawierający w swoim składzie olej z...

129,00 zł