Dowiedz się więcej o wartościowych suplementach, produktach i najnowszych badaniach w świecie etycznych witamin

Składniki Odżywcze Niezbędne Podczas Ciąży

 Składniki Odżywcze Niezbędne Podczas Ciąży

 

Optymalne odżywianie podczas ciąży jest podstawą zdrowego rozwoju płodu. Szeroka gama witamin i minerałów występujących w diecie sprawia, że trudno jest rozpoznać, które są najistotniejsze w czasie tego ważnego okresu.

Mimo że większość witamin i minerałów dostarczamy z dietą, podczas ciąży niektóre składniki odżywcze są potrzebne w większej ilości dla zapewnienia dziecku zdrowia na długi czas. 

 

Kwas Foliowy: Zapobieganie Wadom Wrodzonym

Kwas foliowy jest prawdopodobnie najbardziej znanym składnikiem odżywczym potrzebnym w czasie ciąży ze względu na wysoką świadomość jego roli dla zdrowia płodu. Należy do witamin z grupy B i jest niezbędny dla rozwoju kognitywnego i neurologicznego płodu. Kwas foliowy jest syntetyczną formą folianu obecną w żywności wzbogaconej oraz suplementach. Badania prowadzone od ponad dwudziestu lat wykazały, że suplementacja kwasem foliowym obniża zachorowalność na wady cewy nerwowej takie jak rozszczep kręgosłupa tylny (1).

 

 

Jakiej ilości potrzebuję ?

Zgodnie z zaleceniami, należy suplementować dawkę 400 ug kwasu foliowego dziennie, zaczynając trzy miesiące przed poczęciem aż do 12 tygodnia ciąży. Kobiety z podwyższonym ryzykiem urodzenia dziecka z wadami cewy nerwowej powinny przyjmować wyższą dawkę zgodnie z zaleceniami lekarza.

 

DHA: Wzrost i Rozwój
Około 60% mózgu zbudowane jest z tłuszczu. Kwas dokozaheksaenowy (DHA) jest kwasem omega 3 niezbędnym w czasie ciąży dla mózgu i układu nerwowego płodu oraz rozwoju oka. DHA występuje w dużych ilościach w tłuszczu rybnym. Ponieważ  w czasie ciąży należy z dużą ostrożnością spożywać ryby, wiele kobiet może zdecydować się  na przyjmowanie suplementu DHA w czasie ciąży. Suplementacja DHA jest szczególnie ważna w ostatnich trzech miesiącach ciąży, ponieważ mózg płodu gromadzi około 50-70mg DHA dziennie.

 

Kwas omega 3 dokozaheksaenowy jest niezbędny dla mózgu dziecka i rozwoju oka.


Jakiej ilości potrzebuję ?

Obecnie nie ma wyznaczonych zaleceń dotyczących zapotrzebowania na DHA w czasie ciąży i laktacji. Badania sugerują dzienną dawkę suplementu 200-300mg DHA (2).

 

Żelazo: Transport tlenu

Żelazo jest ważnym  minerałem niezbędnym do produkcji czerwonych krwinek, które rozprowadzają tlen po organizmie. W czasie ciąży zapotrzebowanie na żelazo może być wyższe, ponieważ krew transportuje niezbędne minerały i tlen do rozwijającego się płodu. Niedobór żelaza może być dosyć powszechny w czasie ciąży, co może prowadzić do depresji poporodowej, porodu przedwczesnego oraz anemii z niedoboru żelaza. Oprócz tego, suplementacja żelaza może skutecznie obniżyć występowanie niskiej wagi ciała u noworodków (3).

 

Jakiej ilości potrzebuję ?
Referencyjna wartość  dziennego zapotrzebowania na żelazo dla kobiet w ciąży wynosi 14,8 mg. Żelazo w diecie występuje w dwóch głównych formach: żelazo hemowe i niehemowe. Forma hemowa jest lepiej przyswajalna przez organizm (4). Weganie i wegetarianie są szczególnie narażeni na niedobór żelaza, ponieważ forma hemowa występuje głównie w mięsie.

 


Wnioski:

Zrównoważona, bogata w składniki odżywcze dieta połączona z suplementacją wysokiej jakości Pregnancy Complex zawierającym w składzie żelazo i kwas foliowy są kluczowe dla zdrowej ciąży. Oprócz tego, zbalansowany Olej Omega zawierający DHA może wspierać rozwój płodu.

 

Autor: Salma Dawood jest Doradcą Technicznym w Viridian Nutrition. Ukończyła z wyróżnieniem studia licencjackie na kierunku Human Nutrition (Odżywianie Człowieka). 


Informacje zawarte w tym blogu nie są przekazane w celu leczenia, diagnozowania lub zastąpienia porady lekarskiej. W przypadku już istniejącej choroby lub przyjmowania leków wydawanych na receptę należy skonsultować się z lekarzem. Suplementy diety nie powinny być stosowane jako substytut zróżnicowanej i zbalansowanej diety.

 

Spodobał Ci się tekt poleć go znajomym:

Produkty które mogą Cię zainteresować